Niklas Bergersen har jobbet med salg og relasjonsbygging hele livet, og fant tidlig sin lidenskap for etiketter. Ellco Etikett er glade for å ha han med på laget, selv om starten sammenfalt med en verdensomspennende pandemi.
Det er ikke helt enkelt å hoppe inn i en ny jobb når man må gjøre opplæringen fra hjemmekontor og ikke fullt ut kan gjøre jobben man ble ansatt for. Likevel har Niklas gjort det meste ut av situasjonen og har tilegnet seg enormt mye kunnskap om Ellco sine kunder og produksjon.
Niklas ble tidlig eksponert for viktigheten av salg og å bygge gode forhold til kundene sine. Foreldrene hans var gründere som startet opp butikker som solgte sykepleieutstyr og hjelpemidler. Derfor fikk han tidlig en innføring i salg og relasjonsbygging.
Jeg har alltid arbeidet med salg, helt fra jeg var ungdom. Jeg trivdes med det og skjønte at det var dette jeg skulle jobbe med, forteller han.
Fikk øynene opp for etiketter
Etter han tok en bachelorgrad i markedsføring ved BI arbeidet han med salg av kontorrekvisita. Det er en utfordrende bransje siden det er en enorm produktportefølje, og han forstod dermed at han ønsket å spesialisere seg innen en nisje.
Jeg fikk muligheten til å velge hva jeg ønsket å spesialisere meg i, og fikk raskt opp øynene for etiketter. Alt trenger jo etiketter!
Niklas tok et dypdykk i etikett-bransjen og leste seg opp på hvilke bransjer som bruker store mengder etiketter. Han utformet en liste med leverandører og fikk tilsendt etiketter fra ulike produsenter som skulle videre til kundene hans.
Jeg så med en gang at Ellco Etikett skilte seg ut. Alt fra merkevaren, innpakking og selve produktet var gjennomsyret av kvalitet og profesjonalitet, sier han.
En perfekt match
Etter å ha arbeidet med etiketter en stund, så Niklas at Ellco Etikett lyste ut en stilling for en kundeansvarlig og selger. Da var valget enkelt.
Dette var nisjen jeg ville arbeide med, og jeg visste allerede at Ellco Etikett var blant de beste i bransjen, sier han.
Christian Egedius, daglig leder ved Ellco etikett forteller at han følte dette var en perfekt match med en gang. Sjeldent har han møtt en så ivrig kandidat med så mye kunnskap om bransjen.
Dette var en perfekt match. Han var lidenskapelig opptatt av etiketter og kjente allerede til merkevaren vår og kvaliteten vi leverer, sier han.
Jobbstart midt i en pandemi
Niklas startet i jobben ved Ellco Etikett i mars 2020, rett før COVID-19 pandemien slo innover Norge. Kun noen dager etter å ha blitt ansatt som trykkeriets første utegående selger noensinne, ble landet stengt ned og han måtte avfinne seg med en tilværelse på hjemmekontor. Alle planer om å besøke kunder fysisk måtte skrinlegges.
Jeg hadde sett frem til å besøke Ellco Etikett sine kunder og selge inn produktene våre overfor potensielle samarbeidspartnere, men starten ble noe helt annet. Likevel er jeg ganske vant med hjemmekontor fra tidligere jobber, og jeg greier fint å være produktiv hjemme. Men selvfølgelig er det en god del tilfeller i denne bransjen hvor man vil møtes fysisk og bygge relasjoner. De møtene mellom medmennesker savner jeg, sier han.
Egedius forteller at de hadde gledet seg til at Niklas skulle bli en del av teamet og skulle knytte forhold til kundene deres. Dessverre satte pandemien en stopper for alle fysiske møter.
Det ble ikke en optimal start for en som trives med å møte mennesker og bygge relasjoner. Likevel har han tatt omstillingen på strak arm og har benyttet muligheten til å skape forhold via digitale kanaler og har satt seg grundig inn i måten vi arbeider på, sier han.
Likevel finnes det positive aspekter ved en noe rolig start. Niklas forteller nemlig at han har fått tid og rom til en enda bedre opplæring og har satt seg godt inn i fagfeltet.
Det har vært gull verdt. Jeg har tilegnet meg mye kunnskap om de ulike produktene og materialene Ellco Etikett bruker og har satt meg veldig godt inn i bransjens fagstoff. Jeg gleder meg til å dele denne kunnskapen med potensielle kunder og endelig møte kundene våre ansikt til ansikt, avslutter han.