Hva er egentlig en etikett? Er det en praktisk informasjonskanal om innhold eller kan den si mer om produktet enn bare det rent faktiske? Er det rent jåleri å investere tid og penger i utviklingen av den rette emballasjen eller har det faktisk noe å si for hele merkevaren din?
Førsteinntrykket teller – også for produktet ditt
I løpet av de siste årene har flere av våre store dagligvarekjeder satset tungt på egne private merkevarer. Tradisjonelle varer som minner oss om barndom har kommet i ny drakt og seiler under et annet flagg. De fleste av oss vet nok at kvaliteten ikke forringes av etiketten eller navnet, men mange kvier seg likevel for å velge butikkjedenes egne varer når det står mellom en etablert merkevare og en inhouse-vare.
Men hva er det som gjør at det blir sånn? Hvorfor lar vi oss lede så sterkt av den ene varen?
Mye ligger selvsagt i erfaring; vi vet hvordan den velkjente merkevaren er. Vi er trygge på at det smaker som det skal og at dersom det skulle være noe, ja da blir vi ivaretatt av produsenten. Årelang tilstedeværelse har gitt merkevaren en troverdighet som den nye varen ikke har.
Emballasjen er ditt førsteinntrykk – etiketten er ansiktsuttrykket…
Og kanskje har butikkene satset mer på innholdet enn man har satset på innpakningen. Ofte kan man kanskje føle at butikkjedene har tenkt at de ikke trenger å pakke inn produktene sine i glanspapir og gullkantede fonter, men er det lurt?
Man kan si at førsteinntrykket også gjelder varer vi kjøper, og ikke bare mennesker vi møter.
Beskrivelsen kommer fra den erfarne designeren og Art Director i Atyp, Trond Vestengen.
Og da vil jeg si at etiketten er ansiktsuttrykket!
Det ser billig ut, det ser bra ut, det ser dedikert ut
Forbrukere er ikke dumme. Over år lærer vi oss å lese et produkts ønskede egenskaper og attributter gjennom den historien man forsøker å fortelle gjennom produktets pakketering. For Vestengen begynner prosessen med en ny etikett i tett samarbeid med produsenten;
Jeg må vite hva som ligger bak produktet. Hva er tanken bak, hvor ligger sjela! For alle har noe de vil si med produktet sitt – og da må vi begynne historieformidlingen allerede før pakningen er åpnet.
For nye produkter og små aktører er det spesielt viktig å ta eierskap til egen historie og egen merkevare med en gang.
Man må gi en følelse av at dette er et håndverksprodukt, at man er en aktør det er verdt å regne med!
En som har tenkt likt som Trond Vestengen er eier og driver av Gourmetkurven, Birgit Hårtveit. Hun trosset alle råd om å spare på nettopp innpakningen da hun lanserte sine egne produkter. I stedet tok hun fullstendig eierskap over prosessen, inviterte en kunstner hun likte streken til – og sammen skapte de et helt unikt uttrykk som Ellco Etikett kunne ta videre og løfte enda noen hakk. Og Hårtveits argumenter for å investere både tid og penger i nettopp etikett og emballasje støttes fullt ut av Vestengen.
Om man tenker på oppstartsbedrifter må man begynne i det små. Store markedskampanjer har man ikke penger til, men å vise frem et godt og solid uttrykk på produktet er oppnåelig for de fleste – og bør prioriteres. Utseende er førsteinntrykket! Feiler du her kan det bli tungt å komme seg videre.
Eier og driver av Gourmetkurven, Birgit Hårtveit
Et levende uttrykk
Det er ikke bare nye produkter som har stort fokus på førsteinntrykk. Kanskje kan man ikke si at det er et førsteinntrykk lengere når Solo tar enda en runde på logo og signatur, men at de store merkevarene fortsetter å utvikle etiketten viser nettopp hvor viktig den er for hele produktet.
Trond fikk i oppdrag å redesigne nettopp Solo sin etikett tidlig på 90-tallet. OL var på vei til Norge og Lillehammer og som så mange andre merkevarer, valgte Solo å gå litt tilbake i tid og trekke frem de nostalgiske og gjenkjennbare løkkebokstavene fra tidligere etiketter.
Vi skulle rett og slett tilbake til røttene! Målet var å minne alle om hvor lenge vi har elsket denne norske brusen, for i Norge er vi veldig merkevarelojale – og det ville man både bruke og utnytte.
I følge Trond har Solo endret etikett flere ganger siden da, og vi har nok på ingen måte sett siste versjon heller.
Dagens versjon av Solo-etiketten
Verdens minste historiebok
Så hva er det Gourmetkurven og Solo gjør når de investerer både tid og penger i det som for mange kan føles som en uviktig del av produktet sitt? Jo, de forteller en historie. De bruker sitt eget produkt til å fortelle deg og meg en historie om hvem de er og hva de vil. De snakker om kvalitet, pris, opphav og tilhørighet ved hjelp av nøye gjennomtenkte valg rundt farge, font og teknikker.
De skaper en nysgjerrighet gjennom utradisjonelle valg, de inviterer deg til å la fingrene gli over den stansede borden eller drømme deg bort i en vakker akvarell. Og med valgene de har tatt skaper de en forventning hos deg. En forventning til produktet de med stolthet har tatt ut i markedet.
Og premien – det er at du velger å ta det med deg hjem.
Gang på gang på gang.
Ellco Etikett hjelper produktet ditt med førsteinntrykket
Gjennom nærmere 40 år har Ellco Etikett bidratt til å gjøre kundenes produkter attraktive i butikkhyllene. Vi vil veldig gjerne være med i den kreative prosessen frem til ferdig design også, der vi kan bidra med innspill om materialvalg, trykkteknikker og trender. Her er noe av det vi kan tilby:
- Idémyldring i vårt inspirerende showroom, Creative Corner (legg gjerne link til saken om Creative Corner)
- Fysiske prøver av et stort utvalg materialer
- Eksklusive effekter som foliepreg, embossing og silketrykk
- Flere ulike trykkteknikker, for ulike uttrykk