Det ligger et nærmest mystisk drag over te. Den krydrede duften av tebladene som trekkes i det varme vannet. De enkle tehusenes hemmeligheter som hviskes bak flortynne vegger av papir i et land langt borte. Den varme væsken som roer kroppen helt ned og gir deg rom til en pause. I dette øyeblikket. Eller Nú som det heter på norrønt.
Núnú – et norsk Te-eventyr
Te er like variert, like komplekst – like intrikat som vin. En verden der alle detaljer skal klaffe for å få frem den perfekte smaken. Jordsmonnet, temperaturen, luftfuktigheten, antall meter over havet, alt vi ikke tenker på der vi sitter hjemme i vår egen stue med en kopp nytrukket te mellom hendene.
Vi lever i en travel hverdag med travle mennesker rundt oss, så vi ville se om vi kunne bidra til at folk kunne finne pauser i hverdagen sin rett og slett.
Det er Oda Aase Johnsen som forteller om tanken bak Núnú Teboks. Navnet kommer fra norrønt og trekker oss tilbake til røttene våre. Til en tid der vi levde i et annet tempo med helt andre ting i fokus.
Vi ville vise hvor mye god te som finnes der ute. Få teen ut til folket på et vis. Så da dukket ideen om å få tilsendt ulik te en gang i måneden opp – og jakten på de aller beste tesortene var i gang!
Økologisk og bærekraft
All te Núnú selger og distribuerer er økologisk, og bærekraft er et stikkord som preger alle deler av prosessen til Oda og hennes medgründer Justina Banyte.
Hadde vi kunnet, hadde vi nok forsøkt å dyrke teen vår selv. Her i Norge, men det er ikke lov da man ikke ønsker å blande teplanten inn i den norske faunaen, forteller Johnsen.
For all te stammer fra den samme planten; Camellia sinensis, men denne planten finnes altså ikke naturlig i Norge, og all te må derfor importeres.
Og siden teen allerede måtte reise langt for å komme til landet, så var det ekstra viktig for gründerne at det som kom hit var økologisk – og at bærekraft ble gjennomgående for alle prosesser hele veien ut til kunden.
Helhetlig budskap med Ellco på laget
Det norske te-eventyret startet på et kjøkken under nedstengingen av Norge. Gjennom en tid der nettopp tid var noe vi hadde mer av enn noen gang, fikk historien sin form. Hvordan skulle den eksklusive varen presenteres på en måte som både viste kvalitet og bærekraft på en gang?
Vi har prøvd og feilet flere ganger underveis, men som ved alt i dette eventyret, så har også dette en plass i historien, forteller Oda. Vi gikk rundt og så på etiketter og innpakninger hos flere som driver litt i samme sjanger som oss og fikk et tips om å snakke med Ellco Etikett AS. Og det de sendte over til oss av vareprøver og eksempler var rett og slett i en helt annen klasse enn alt annet vi hadde sett!
Hun er ærlig på at de ikke har valgt den enkleste og billigste løsningen for teboksene sine.
Men det er den rette løsningen for oss! Vi ville at det skulle føles ordentlig, ose av kvalitet rett og slett!
Og det gjør det. Når kundene mottar sin månedlige teboks har den en egen etikett på selve boksen i tillegg til hver pose med te som sammen er pakket inn i et eget papir – med en etikett med kundens navn på.
Med Ellco Etikett har vi fått stor fleksibilitet på antall design vi trykker opp hver måned, og det var svært viktig for oss da vi valgte leverandør. Her får vi trykke det vi trenger – selv om volumet kanskje ikke alltid er så stort!
Og nå er eventyret blitt en kjøkkenhistorie for mange. En del av den virkelige hverdagen. En gave til seg selv med en påminnelse om å ta en pause i hverdagen. Leve i nuet. Eller bare Nú. Núnú.