Junior og senior Egedius på tur til Island for 30-årsjubileet i 2015
1.juni 2025 markerer Ellco Etikett trykk AS 40 år i bransjen – en milepæl for en familieeid bedrift som har bygget seg opp stein for stein, og som fortsatt setter kvalitet, innovasjon og mennesker først. Men hva kreves egentlig for å holde seg relevant i en bransje i konstant endring – og hva skjer når biffen byttes ut med bakt potet?
En idé, en Toyota Tercel – og fem trofaste kunder
Da Ulf Egedius grunnla Ellco i 1985, var det verken gullkantede kontrakter eller store investeringer som drev han. Drømmen handlet om å skape noe eget, noe bedre – og et ønske om å leve opp til verdier som ikke lot seg måle i lønnsslipper. Med 18 år bak seg i en annen etikettbedrift, og en gründerånd som vokste seg bare større og større, tok han steget ut i det ukjente. De to kollegaene Dag og Espen ble med, og ikke minst Ulf og Dag sine koner, Karin og Tove. Fem kunder sa ja umiddelbart – og første kapittel i historien om Ellco var i gang.
– Jeg gikk fra å kjøre en fin Mercedes til å kjøre en Toyota Tercel, men vi tjente penger etter bare 14 dager! Det var beinhardt, men vi traff en nerve i markedet, forteller Ulf.
Sønnen Christian, som nå leder selskapet, husker denne tiden godt – eller i hvert fall kontrastene.
– Jeg var sju år da Ellco ble startet. Jeg skjønte ikke helt hva som foregikk, men jeg husker at vi gikk fra biff til bakt potet på lørdager, og så husker jeg den første firmabilen. Den hadde logo og slagordet «Ikke størst, men best!» skrevet på siden. Det gjorde inntrykk. Og det mottoet har vi aldri sluppet tak i.
En kultur bygget på tillit og fagkunnskap
Ellco har aldri hatt ambisjoner om å bli størst. I stedet har fokuset alltid vært på kvalitet, på å løse de vanskelige jobbene ingen andre tok, og på å bygge et arbeidsmiljø der folk blir – og vokser. Mange av de ansatte har vært i bedriften i tiår, og noen startet sin reise som unge hjelpearbeidere, akkurat som Christian selv.
– Det har alltid vært viktig for oss å ha en generøs kultur. Det handler om å gi noe tilbake til de ansatte, skape trygghet, og bygge kompetanse over tid. Når folk blir, får man også evnen til å løse det komplekse, forklarer han.
Ulf er enig med sønnen; – Vi har alltid vært opptatt av å delegere og involvere. Folk skal jobbe der det passer dem best. Det er da du får det beste ut av hver enkelt.

Fra analog trykkfarge til digital presisjon
De første årene var alt mekanisk. Timer gikk med på å stille inn maskiner før en trykkjobb kunne starte. Men Ellco har vært tidlig ute med å gripe nye muligheter. I 1987 investerte de i en hypermoderne maskin fra Danmark. Senere kom digitaltrykk og mer bærekraftige løsninger.
– Vi har nok aldri vært redde for å prøve noe nytt. Jeg tror det er derfor vi fortsatt er her, sier Christian. – I dag er det bare noen svært få etikett-trykkerier igjen med norske eiere. Det sier litt.
Han trekker også frem at konkurransefortrinnet i dag handler mindre om teknologi alene – og mer om kultur og kommunikasjon.
– Det er ikke nok å ha det beste utstyret. Du må ha de beste folka, de beste prosessene – og evnen til å samarbeide og forbedre deg hele tiden. Akkurat nå har vi satt i gang mange prosjekter for å styrke organisasjonskulturen og kvaliteten i alt vi gjør.

En ny generasjon – og en ny visjon
Overgangen fra far til sønn skjedde gradvis – men samtidig overraskende. Christian jobbet i TV2 Hjelper Deg og vurderte nye veier da han og kona begynte å snakke om muligheten for å ta over familiebedriften. Timingen var perfekt. I 2008 kom han inn som daglig leder og med det startet også en ny fase.
– Jeg tror det viktigste jeg bidro med i starten, var å utfordre gamle vaner. I perioden før jeg tok over hadde vi nok satt oss litt godt i stolen og var ikke lenger like fremoverlente, derfor begynte vi å lete etter nye og bedre måter å gjøre ting på. Og det har vi fortsatt med.
Visjonen ble også børstet støv av. «Norges beste og mest allsidige etikett-trykkeri» ble det nye målet – men hva fremtiden bringer vet ingen. Kanskje kommer de nye 40 årene med nye visjoner også!
– Det ligger et stort ansvar i å si at man er best. Da må vi faktisk være det – eller i hvert fall være på vei dit, hele tiden.
Veien videre
I dag står Ellco solid plantet i markedet, med en sterk portefølje, langvarige kundeforhold og en tydelig identitet. Fremtiden handler om å beholde posisjonen som relevant – og fortsette å være det trykkeriet som finner løsninger der andre gir opp.
– Jeg håper vi vil se tilbake på denne tida som starten på noe nytt, sier Christian. – At vi tok grep, bygget oss sterkere og ble enda stoltere av det vi får til sammen.
Når 40-årsjubileet markeres offisielt den 1. juni er det en anledning til å feire ikke bare år, men alt det harde arbeidet, alle menneskene, og alle utfordringene som er snudd til styrke.
– Vi har aldri hatt lyst til å bli størst, men vi har alltid hatt ambisjoner om å være best. Og vi forbeholder oss fortsatt retten til å si nei til oppdrag vi ikke tror på, sier Ulf med et glimt i øyet.
Etikken og kvaliteten går som en rød tråd, fra 1985 til i dag. Og nå skrives det neste kapitlet – fortsatt med en Egedius som historieforteller.